Skip to main content

KORANG NAK TAHU CARA SKOR "A" BAHASA INGGERIS DALAM STPM, SPM ATAUPUN YANG SEANGKATAN DENGANNYA...

Bismillahirrahmannirrahim...

....بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani....

Assalamualaikum W.R.T Sahabat...



 CARA SKOR "A" BAHASA INGGERIS DALAM STPM, SPM ATAUPUN YANG SEANGKATAN DENGANNYA...

    Selalunya kalau saya pergi cinema, cerita orang putih selalunya memang antara yang saya pasti tengok. Tapi seumur hidup saya hanya 3 kali saja pergi cinema layan movie. First time masa tingkatan 5 kat sebuah mall di utara tanah air. Time tu cerita yang top ialah AVATAR, ( "Impian aku nak jadi Biru macam Smurf hahahahaha" kau la Si PANJANG, macam dah tak ada impian lain... ) memang best layan movie orang putih ni. Tapi masa tu saya dan kawan-kawan yang pergi cinema tu tersilap beli tiket cinema yang tak ada Subtittle BM. Saya masa tu tak lah pandai sangat Bahasa Inggeris ni. Tapi bayangkanlah setiap bahagian yang ada dialog Si PANJANG ni tak habis-habis suruh saya terjemahkan untuk dia. ( Kau ingat aku ni buta Inggeris sangat ker Khaiz? ). Kalau time aksi beraksi tu boleh pula Si PANJANG ni terangkan adegan filem tu untuk saya.


   Second time, yang ni masa tahun lepas lah... time tu The HOBBIT lah yang paling best. Mula dari hari saya tonton AVATAR tu saya dah tak tengok filem orang putih dengan Subtittle dah. Bukan nak berlagak ( Nampak macam riak ada lah... Kata Si PANJANG ) tapi masa tu memang saya dah ada asas dan vocabulary yang banyak dalam Bahasa Inggeris ni... Bukannya filem anak bangsa kita tak ada kualiti mahupun kuantiti, tapi sesetengahnya dah macam tak cukup modal. ( Kau dah macam pengkritik filem... Kata Si PANJANG... ). 

    Tapi adalah sebuah filem arahan siapa ya Si PANJANG? owh ya Si PANJANG Kata PIERRE ANDRE. Filem tentang dua sahabat yang ingin belajar ilmu agama dan pergi mendengar ceramah sang penceramah yang amat terkenal ( UAI kan...kan...kan....) ( Tumpang guna dialog kau ya Si PANJANG, " Kau kalau tak menyampuk memang tak sah kan... ) Memang cerita ni yang paling best dalam kalangan Filem melayu yang saya dah tengok. ( Kau ni memang pelupa lah, kau yang reka watak aku jadi kalau aku menyampuk maksudnya kau sendiri yang menyampuk wahai budak yang nak kena hempuk!... )

   " Yang kau pula Khaiz, kalau tak melalut memang tak sah. Lain kali fokuskanlah sikit dekat tajuk catatan kau... " dia masuk dah.... rasa macam mak saya ada kat sebelah la pula.... Ohhh ya.. tentang tips skor A Bahasa Inggeris pula.... Korang kena tahu satu benda saja.... Setiap yang berkaitan bahasa kalau kita nak Conquer bahasa tersebut kita harus kuasai VOCABULARY kita.

    1. Okey, korang jangan risau... saya akan ajar cara yang paling best ( Tapi kalau rasa dah bosan membaca catatan ni saya cadangkan BERAMBUSSS!!,  Ewah-ewah kau... Pembaca kau sendiri kau halau... apa kau nak rating blog kau hancuss ker?.. Kata Si PANJANG ) untuk Conquer Bahasa Inggeris.

TIPS JAWAB ESEI SPM BAHASA INGGERIS YANG MEMENINGKAN KEPALA KORANG


       Budak-budak SPM selalunya terkantoi dekat bahagian esei disebabkan beberapa sebab yang menjadi penyebab kepada ketidaklulusan atau Ke FAILan diorang. First, tak cukup VOCABULARY untuk membuat ayat-ayat yang cukup gempak sehinggakan pemeriksa jadi GEMENTAQ ( Agak-agaklah, tahu lah kau orang Utara pun.... ) nak scorekan korang... Nasihat saya, hafal 10 perkataan seminggu. Bayangkanlah, setahun ada sekurang-kurangnya 40 MINGGU. So,

                                40 x 10 = 400 PERKATAAN

Punyalah banyak yang dah kita hafal kalau kita mulakan dari awal-awal. Anyways jangan risau, jangan GUBRA... relaks my friend.. " THERE IS NO TOO LATE UNTIL THE LAST BREATH " Kata Si PANJANG yang bekerja sebagai Motivator yang saya kenali. Korang kenalah amalkan selalu benda ni. Lagi dua-tiga, ( Tak best lah kalau guna ayat LAGI SATU, kan...kan...kan... ) Banyakkan SPEAKING dengan kawan-kawan walaupun tunggang-langgang macam KERETAPI API LIPAN BERAPI.... So, korang dapat Improve korang punya confident ( Confident tu KEYAKINAN kan... Si PANJANG nampak kebingungan la pulak... ) Dah pukul 11 ni, saya nak pergi tonton cerita Korea pulak. ( Sah-sah cerita MISAENG- THE INCOMPLETE LIFE... tak padan JANTAN layan cerita Korea, walaupun aku pun minat jugak.... ) So, Assalamualaikum bagi yang membaca dan Waalaikumsalam bagi yang dah habis baca dan yang nak bagi salam kepada saya ya...


SEKIAN ( FUHHH!.... DONE AT LAST, MAMAK MEE GORENG WONNE.... )




Comments

Popular posts from this blog

Contoh Kerja Kursus Kesusteraan Melayu Komunikatif Penggal 3

Menjelang Penggal 3 buat pelajar STPM setiap tahun, antara kerja kursus yang paling mudah tetapi sukar difahami pelajar bagaimana cara untuk membuat persembahan multimedia yang baik. Jadi Si Pendek akan berkongsi sedikit mengenai kerja kursus ini. MULTIMEDIA DALAM KESUSTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF HASIL PEMBELAJARAN  Pelajar seharusnya dapat: 1. Menjelaskan konsep,fungsi dan ciri-ciri multimedia dalam sastera. 2. Menghuraikan kelebihan atau kepentingan bahan kesusasteraan yang dimultimediakan.     Contoh Persembahan Multimedia menggunakan Powerpoint Ini ialah hasil terbaik pelajar STPM 2014 jadi gunakan sebagai panduan dalam menghasilkan multimedia anda. http://www.mediafire.com/download/4px7ts59th6b19h/

KORANG NAK TAHU CARA SKOR "A" SEJARAH DALAM STPM, SPM ATAUPUN YANG SEANTERO DENGANNYA...

Bismillahirrahmannirrahim... ....بسم الله الرحمن الرحيم Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.... Assalamualaikum W.R.T Sahabat... KORANG NAK TAHU CARA SKOR "A" SEJARAH DALAM STPM, SPM ATAUPUN YANG SEANTERO DENGANNYA...  Sebelum ni saya dah ceritakan mengenai sebab dan penyebab saya menulis blog ni dan yang seangkatan dengannya. Salah satu sebab yang saya utarakan ( Si PANJANG tanya, sebab apa tak ditimurkan ker? dibaratkan ker tapi diutarakan... ada sesiapa yang boleh jawab?) termasuklah nak berkongsi tips untuk belajar.  Okeylah, sedikit kisah tentang peribadi ( Profile bak Kata Si PANJANG versi Orang Putih ) saya. Saya bukanlah budak yang terpandai atau terbijak (Mahupun yang terkacak... ) ketika menuntut di Sekolah dahulu. Ponteng sekolah macam orang lain juga, malas turun kantin waktu rehat macam orang lain juga, PANJANG KATA " I'm not different from others, but i'm different from someone " ( Ni pun Si PANJANG versi

TIPS NAK LULUS MUET SPEAKING TEST!

Assalamualaikum, baru-baru ni Khaiz ada post entry pasal MUET, boleh tengok di  SINI . Adalah seorang hamba Allah yang cantik comel kiut miut bertanya tentang tips tambahan untuk Speaking Test. Oklah Cik Adik RA IHANAH oiii, Khaiz akan jawab soalan bernas tu... untuk pengetahuan korang, MUET exam ni ada 4 Part.. Speak, Read,Listen dan Write. Test pertama MUET selalunya mestilah bahagian SPEAKING. So, How to pass this test? SPEAKING TEST: Speaking test ada dua part, first ialah Individual Task ( TASK A ). Examiner akan bagi soalan dan korang akan jawab sorang2 tanpa ada gangguan orang lain... ( OF COZ DALAM BI KAN.... ) Untuk task A: untuk kita faham lagi cara test ni dilakukan, posisi calon dan pemeriksa ialah seperti ini,